Zeeuwse zorg steeds verder bedreigd

7 augustus 2011

Zeeuwse zorg steeds verder bedreigd

Ger van UnenHet ADRZ was weer volop in het nieuws de afgelopen tijd. Daar was de brief van minister Schippers waarin stond dat we het in Zeeland met de ziekenhuizen maar zelf moeten uitzoeken. Zeeland krijgt geen geld. Dit is dezelfde minister die het geen probleem vindt om € 2.000.000.000,- uit te geven voor de olympische spelen.

Er waren de 15.000 handtekeningen van de bewoners van Walcheren, voor een volwaardig ziekenhuis, die werden aangeboden aan de Provinciale Staten. We kregen te horen dat het ziekenhuis € 1.900.000,- winst heeft gemaakt.

Ook werd onlangs bekend dat winstgevende onderdelen van het ADRZ worden afgestoten en ondergebracht in privéklinieken. Het gaat om kaakchirurgie, plastische chirurgie, behandeling van spataderen, kno en pijnbestrijding. Dit betekent dat de overblijfselen nog noodlijdender worden.

De veiligheid van patiënten is dit voorjaar in het geding geweest in het Admiraal De Ruijter Ziekenhuis in Goes. Door een intern document kwam naar buiten dat er sprake was van 'chaos' op de operatiekamer.

Als klap op de vuurpijl hebben de bestuurders van het ziekenhuis allemaal meer dan de daarvoor geldende norm verdiend en Gedeputeerde Staten vindt dat het allemaal wel klopt terwijl ze in de afgelopen twee jaar toch echt € 591.939,- teveel hebben gekregen. En dan hebben we nog de Heer Vierhout die eerst flink heeft verdiend om een rapport te schrijven om vervolgens met de uitvoering ervan nogmaals zijn zakken te kunnen vullen.

De zorg wordt steeds verder uitgekleed. In Vlissingen is er geen afdeling verloskunde meer. Intensive Care (IC) level 1 en de spoedeisende hulp zijn inmiddels ook verdwenen. Steeds vaker worden mensen doorverwezen naar Goes. Niemand weet meer waar men aan toe is, niet het personeel noch de inwoners van Zeeland. De inwoners die alles hebben geprobeerd om het tegen te gaan worden niet serieus genomen en hebben het nakijken.

De kritiek op de te lange aanrijtijden wordt weggewimpeld omdat er geen problemen zouden zijn. Aan de bereikbaarheid van het ADRZ in Goes, met name vanuit de dorpen, is ook nog steeds niets gedaan. Ondertussen wordt het personeel geïntimideerd en staan er 60 voltijdsbanen op het spel.

CZ, de zorgverzekeraar van de meeste Zeeuwen, laat Zeeland zakken als een baksteen. Zij toont geen enkel initiatief om de zorg boven de Westerschelde weer op orde te krijgen. Dan zijn er ook nog partijen in Zeeland met kilo’s boter op het hoofd, u weet wel van 'zeg maar Mark, zeg maar Geert, zeg maar Johan'. Hij stemde VVD of PVV voor de Eerste Kamer. Laat dit nu net de partijen zijn die de ziekenhuiszorg in Zeeland om zeep hebben geholpen.

Gedeputeerden Staten zeggen het goed voor te hebben met de zorg in Zeeland maar ondertussen leggen ze zakkenvullende bestuurders geen strobreed in de weg.

De SP wil een volwaardig ziekenhuis op Walcheren.
Wij vinden dat de zorg voor mensen geen markt is. Wij vinden het belachelijk dat ziekenhuizen winst moeten maken. Ziekenhuizen moeten goede zorg leveren. Dicht bij huis en goed bereikbaar. Is dat nu zo ingewikkeld?

Zeg maar Trix, zeg maar Ger…..

Trix de Roos is regiovertegenwoordiger van de SP in Zeeland.
Ger van Unen is fractievoorzitter voor de SP in de Provinciale Staten van Zeeland.