De elastieken subsidienorm

19 april 2013

De elastieken subsidienorm

Ger van UnenSoms val je in de Provinciale Staten van Zeeland van de ene verbazing in de andere. Onlangs viel ik bijna van mijn stoel af. Wat is er aan de hand?

In november 2011 diende de fractie van de SP een motie in waarin wij probeerde te regelen dat instellingen die subsidie aanvragen bij de provincie hun bestuurders niet meer mogen betalen dan het bedrag dat een gedeputeerde krijgt.

Een mooie provinciale norm, vonden wij.

U had het commentaar eens moeten horen. We wisten niet waar we het over hadden. We beschadigden de bestuurders van de Zeeuwse instellingen. Hoe haalden we het in ons hoofd. Wat denkt u? Precies een jaar later komt de partij die al dat commentaar had, met een bijna identieke motie! Alleen de norm moest de zogenaamde Balkenende-norm zijn, zo’n € 50.000,- hoger. Het college was niet blij met de motie maar met behulp van de oppositie werd deze toch aangenomen. Zeeland gaf een signaal aan gesubsidieerde instellingen, als ze in aanmerking willen komen voor een subsidie (belastinggeld) dan mogen hun bestuurders niet meer verdienen dan de Minister President.

Mooi geregeld denkt u, niks hoor. Nog geen 4 maanden later stuurt het college een brief aan de Staten waarin ze stelt dat ze met zo’n norm niet kunnen werken. Als een van de voorbeelden noemen ze het Lagerhuisdebat, georganiseerd door de VARA. Omdat de VARA haar presentatoren miljoenen betaalt vallen ze niet niet meer binnen de Zeeuwse norm.

Nu kan je jezelf afvragen of een publieke omroep, betaald van belastinggeld, die haar presentatoren zoveel betaalt, ook nog Zeeuws belastinggeld nodig heeft.
Nee hoor, de gedeputeerde, van dezelfde partij als die de motie heeft ingediend, vraagt of we de norm willen oprekken naar € 228.000,-, weer ruim 80.000,- hoger en uitzonderingen blijven mogelijk. Dit is toch wel de wereld op zijn kop. De instellingen halen de norm niet dan veranderen we de norm maar….

Dan denk je dat je alles hebt gehad dan was er afgelopen week nog een uitspraak van een rechtbank in Den Bosch. Deze rechtbank heeft uitgesproken dat de gemeente Eindhoven geen subsidie mag weigeren op basis van het hanteren van de Balkenende-norm. Een verslavingsinstelling waarvan de bestuurders ruim boven de twee ton verdienen moeten gewoon subsidie krijgen.

De wetgever, de Tweede Kamer, mag wel een norm vaststellen, de Balkenendenorm. Maar volgens de Rechter mag deze norm niet gehanteerd worden. En ja, dan val ik dus bijna van mijn stoel af….