Een opleiding binnen handbereik

24 juni 2012

Een opleiding binnen handbereik

Roland van TilborgEen opleiding volgen doe je omdat je die graag wilt volgen… voor je toekomst. Maar wat nou als je ouders niet genoeg geld kunnen opbrengen om voor jou het vervoer te kunnen betalen, om de opleiding die jij zooo graag wilt doen te kunnen volgen? Dan is het risico groot dat je, noodgedwongen moet kiezen voor een oplossing waar je maar dan een opleiding dicht in de buurt gaat volgen terwijl je dat eigenlijk helemaal niet wilt en zeker niet voor jouw toekomst.

De SP heeft al een paar keer een motie ingediend om geld vrij te maken (en dat was er!). Als zijnde proef tijdens de lopende OV concessie een gratis OV kaart voor de 16-en 17 jarige MBO studenten te realiseren. Maar deze zijn allemaal niet aangenomen. Vooral omdat de PvdA de steun(op het laatste moment) introk.

Op 11 november 2011 trok de PvdA hun eigen motie in omdat de Gedeputeerde toezegde dat er voor de zomer van 2012 nog een voorstel zou komen over dit onderwerp. Tijdens de commissie mobiliteit en economie van 4 juni is er wel gesproken over het openbaar vervoer in Zeeland, maar dit is volgens de SP echt geen concreet plan laat staan een voorstel te noemen. Jammer maar helaas….

De SP vindt het nu het juiste ogenblik om woorden in daden om te zetten en ervoor te zorgen, ondanks dat het kort dag is, dat deze groep studenten na deze zomervakantie van 2012 een gratis OV kaart gaan krijgen. Dit omdat de studenten en hun ouders/verzorgers niet meer voor torenhoge kosten komen te staan voor het vervoer van hun kind naar goed, inspirerend en betaalbaar onderwijs!

Tijdens de Statenvergadering van 8 juni 2012 is er besloten om een bedrag van 4.9 miljoen euro naar de reserves te bestemmen. Fractievoorzitter Ger van Unen heeft toen aangekondigd dat de SP hier wel een bestemming voor heeft en dat er in de Statenvergadering van 22 juni op terug gekomen zou worden. De SP heeft dan ook tijdens de Statenvergadering van 22 juni 2012 een motie ingediend om een gedeelte van dit bedrag te bestemmen voor het mogelijk maken van een gratis OV kaart voor de 16-en 17 jarige MBO studenten. Voornamelijk bedoelt als opstap naar de eerstvolgende concessie van 2015. Maar….. het valt al te raden….. vooral door het tegenstemmen van de PvdA is deze motie niet aangenomen en ziet het er voorlopig niet naar uit dat er zo’n gratis OV kaart komt.

Maar de SP zou de SP niet zijn als we niet iedere mogelijkheid aan zouden grijpen om gratis OV voor MBO voor elkaar te krijgen. We geven de moed niet op en blijven strijden voor een gratis OV kaart voor de 16-en 17 jarige MBO studenten!

Zie ook: